Sider

fredag den 16. november 2012

Slave-forhold?

Jeg laver ikke sådan nogle indlæg her ofte, og der kommer nok ikke mange fremover, men jeg er nød til at komme ud med mine frustrationer..  Og måske er der nogle derude, der har mere information end jeg, som kan oplyse mig mere?

Jeg ser meget sjælendt nyhederne eller læser avis, for jeg synes man får presset meninger ned i halsen. Artikler og nyheds-indslag er altid kun fra en side, og det er sjælendt der kommer en artikel lige efter, der viser den anden side af historien..

I det her tilfælle så jeg tilfældigt en overskift i nyhederne, da jeg zappede forbi, og siden har jeg ikke hørt noget.. Nu hvor jeg har siddet og søgt på det har jeg fundet én artikel i én avis?

Der er tale om skandalen i H&M...

H&M står til skideballe over slave-forhold: Betaler 3 kroner i timen.
Det her er en artikel i Metroexpress, der kort fortælle at H&M holder slaver i Cambodja.. og de får det næsten til at lyde som om, at H&M er skyld i at det ikke går bedre i Cambodja.

Som medarbejder i H&M, er jeg jo glad for mit job, og holder tildels med Hennes og Mauritz. Men mest fordi der slet ikke er nogle der har hørt "vores" side?

Hvis man går ind på H&M's hjemmeside - og giver sig en smule tid - så finder man mange sider, hvor de forklare, hvad de står inde for og, hvordan tingene foregår.. Og før H&M selv stiller op med deres forklaring, så er det det der står på deres hjemmeside, at de står for, som jeg tror på..

Code of Conduct
er de ting og regler H&M står for og har stået for siden 1997. Det står sort på hvidt, på deres hjemmeside, så alle kan gå ind og læse det..
Hvorfor skulle de skrive det og gøre så meget ud af alle deres koncepter, hvis de er ligeglade?

A clear stand against child labour
Der er en hel side om at de er imod børne arbejde, hvad de gør, hvis der bliver opdaget børne arbejde i en af deres fabrikker og, hvad regler der er..

Responsible Partners
Her er en hel side + en video om, hvor vigtigt der er for H&M at deres producenter overholder reglerne og er gode ved miljøet - af moralske grunde. H&M ejer ingen af deres fabrikker og skal ikke holde øje med dem, men gør det for mennerskernes og miljøets skyld.



Den her video er den længere version, af den video der ligger på hjemmesiden, i linket oven over.

Jeg synes hele sagen lyder som én stor fejltagelse.. Selvfølgelig skulle det helst aldrig ske, men når man ser på, hvor meget godt H&M gør, så er det ingentig i forhold til så mange andre skandaler..
Synd, hvis alle stopper med at handle i H&M, for så støtter man måske bare andre mærker, der måske ikke er afsløret, men som slet ikke står for de samme gode værdier som H&M.

Hvis der er nogle med andre meninger, eller mere viden, så skriv endelig en kommentar.
Det her er bare min opfattelse af sagen pt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar